Google kasutab veebilehtede indekseerimiseks süsteeme, mis igal kellaajal ja igal päeval külastavad erinevaid veebilehti, võtavad neist vajaliku informatsiooni ning talletavad selle enda andmebaasides. Informatsiooni talletamise käigus loeb Google lehekülje igat sõna ning sisu, et mõista, mis on veebilehe peamine teema, mida tahetakse rõhutada.

Saadud informatsiooni kasutatakse, et välja selgitada, milliseid veebilehti millises järjekorras külastajatele kuvada. Teisisõnu, Google’i algoritmid selgitavad välja, millised veebilehed internetis on kõige asjakohasemad kindlatele märksõnadele ning kuvab need esimesena. Tulemust, mis Google’i otsingumootoris lõpptulemusena külastajale kuvatakse, nimetatakse otsingutulemuste leheks ehk Search Engine Results Page (SERP).

Otsingutulemuste leht koosneb mitmest osast:
1. Ülemises ja tihtipeale ka alumises osas on üldjuhul kolm kuni neli tekstireklaami, mis vastavad märksõnadele, mida otsingut tehes kasutati. Need on tasulised reklaamid.
2. Kui Google viib märksõna kokku mõne kohaliku äriga, siis lisab otsingule juurde ka kaardi.
3. Peamine sektsioon, mis jääb reklaamidest ja kaardist allapoole, on orgaanilised veebilehtede otsingutulemused ehk need, mis ei ole reklaamid ja mis ei ole tasulised.

Kuidas saan oma lehe Google’i otsingumootorisse?
Esiteks tuleks kontrollida, kas Google on üldse Sinu veebilehe üles leidnud. Selleks tuleb kirjutada Google’i otsingusse:
site:sinuleht.ee (asenda sinuleht.ee enda veebilehe aadressiga)

Kui leiad tulemustes enda veebilehe, siis Google on Sinu veebilehe üles leidnud ja indekseerinud. Kui aga Sinu veebilehte ei kuvata, külasta seda linki: http://google.com/addurl ning lisa enda veebilehe aadress. Peale informatsiooni edastamist võib Google’il kuluda 1-2 nädalat, et indekseerida Sinu veebileht.

Teiseks on oluline teada, et Google kuvab ainult veebilehed, mis on asjakohased märksõnadele, mida otsingus kasutati. Seega esimene samm on veenduda, et lehe sisu – tekst, pildid ja muu – oleksid seotud märksõnaga, mida võimendada üritad. Näiteks, kui Sul on ehitusettevõte, siis otsingumootoritele optimeerimiseks võiksid lehe sisu osas kirjutada ka siseviimistlusest, parimatest ehitusmaterjalidest ning tuua ka näiteid tehtud töödest. Kui lehe sisu ei ole seotud märksõnadega, siis on suur tõenäosus, et Google ei hakka seda otsingumootoris näitamagi.

Kolmandaks, see, et Sinu veebileht ei ole otsingumootoris esimesel lehel, ei tähenda koheselt, et Sa pole üldse otsingumootoris kajastatud. Sinu veebileht võib asuda ka leheküljel number 10, 30, 50, 100 või kusagil vahepeal.

Seega, kuidas ma saan enda veebilehe esimesele lehele?
Kui Sinu ettevõte tegeleb valdkonnas, milles on vähe konkurentsi, siis on suur tõenäosus, et kui veebilehele lisada märksõnadele vastav tekst ja sisu ning teha hea tehniline optimeerimine, siis oled Sa Google’is esimesel lehel. Vastupidises olukorras, kus konkurents on suur (näiteks ehitusettevõtete puhul) tahavad mitmed ettevõtted saada esimesele lehele ning töötavad selle nimel aktiivselt. Seetõttu on otsingumootoritele optimeerimisest tekkinud omaette valdkond, kuhu paljud ettevõtted investeerivad aastas miljoneid eurosid.

Tasulised reklaamid
Kõige lihtsam ja kergem viis saada Google’is soovitud märksõnade puhul esimesele lehele on Google’i tasulised reklaamid. Lühidalt öeldes võimaldab see luua reklaamid, siduda need konkreetsete märksõnadega ning määrata igapäevane eelarve ning maksimaalne klikipõhine tasu. Kui keegi Googeldab seadistatud märksõna, näiteks “ehitusfirma”, siis tekib veebis reklaamijate vahel nö. oksjon, kus kõige rohkem ühte klikki investeerivad ettevõtted tõstetakse otsingutulemustes ettepoole. Seda nimetatakse maksa-kliki-eest reklaamiks ehk pay-per-click (PPC).

Google’i reklaamide puhul tuleks aga olla ettevaatlik, sest näiliselt on seal üsna lihtne reklaamid üles seada ning saada potentsiaalseid kliente. Sellegipoolest on vajalik omada teadmisi reklaamide ülesseadmisest ning optimeerimisest, sest vastasel korral võib see olla suures hulgas raha musta auku matmine.

Seetõttu on lihtsam ja odavam palgata mõni agentuur, kes tegeleb sellega igapäevaselt ning omab spetsiifilisi teadmisi Google’i reklaamidest ning nende haldamisest. Meie enda klientide puhul võin näitena tuua, et kui klient otsustab igakuiselt reklaamidesse investeerida näiteks 200-250 eurot, siis enamik nendest teenivad selle summa kasumi näol mitmekordselt tagasi ning julgen öelda, et sõltuvalt turu nõudlusest on võimalik reklaamieelarvet suurendada proportsionaalselt kasumiga.

Orgaaniline otsing
Teine variant on Google’is enda tulemust tõsta orgaanilise otsinguga, mis sisuliselt on tasuta, kuid mis sageli nõuab rohkem tööd ning selleks tuleb olla üsnagi aktiivne. Orgaanilise otsingu tulemused on kõik need otsingutulemused, mis ei ole Google’is reklaamid.

Orgaanilistes otsingutulemustes kõrgema koha saavutamine sõltub mitmetest olulistest faktoritest, millest peamised on järgnevad:
sinu lehe sisu pikkus ja kvaliteet – sisu, mida oma veebilehel kuvad, peab olema võimalikult palju, kuid samas tuleb säilitada kvaliteet. Seega tuleb leida nö. tasakaal sisu pikkuse ja kvaliteedi vahel. Kvaliteetne sisu on selline, mis on unikaalne ning kasulik Sinu kliendile.
teised lehed lingivad Sinu lehte – Google’i usaldusfaktorit tõstab ka see, kui teised lehed (eriti sellised, mis on populaarsed) lingivad Sinu lehte ehk suunavad enda lehelt Sinu lehele. Seetõttu näiteks Äripäevas või Delfis Sinu ettevõtte kohta tehtud artikkel võib tõsta Sinu lehe otsingutulemustes kõrgemale.
märksõnad sisus – kui lood veebilehele sisu, siis veendu, et pealkirjades ja teksti sisus tuleksid need märksõnad ka välja, et Google saaks kinnitada, et Sinu veebilehel olev sisu oleks vastavuses märksõnadega, mida veebileht võimendada üritab.
tehnilised lahendused – palju sõltub ka sellest, kas veebileht on tehniliselt hästi lahendatud. Veebileht peaks olema mobiilisõbralik ehk igal erineval seadmel (arvuti, tahvel, telefon) olema kohandatud vastavalt ekraanile. Teiseks peaks veebileht oleks turvaline ning kasutama SSL protokolli (HTTPS), isegi siis kui veebilehel ei tehta makselahendusi ega koguta andmeid. Kolmandaks peab olema veebileht kiire, seega on vajalik leida hea majutuspakkuja ning kasutada oma veebilehel erinevaid cache lahendusi, CSS/JS optimeerimist ja palju muud.

Ja need on vaid mõned olulisemad kriteeriumid.

Oleme viimaste aastate jooksul ka ise igapäevaselt olema aktiivseks partneriks oma klientidele teostades neile lisaks veebilehtede loomisele ka hästitoimivaid SEO ning Google reklaamide lahendusi. Käesoleva artikli eesmärk oli selgitada, kuidas oma ettevõtet Google’is turundada ning kui on soovi teha seoses sellega järgmine samm, siis võta minuga ühendust marten@octa.ee ning mõtleme, kuidas Sinu ettevõte saaks meie teadmisest ja oskustest kasu.